Partner marketing

Werkgevers lopen IT’ers mis vanwege gebrekkige bedrijfscultuur

IT’ers zeggen bij voorbaat nee op vacatures die hen geen hoogte van de bedrijfscultuur geven. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 300 IT’ers in opdracht van Marketing Insights van IT-marketingbureau DNA \ LTB. De belangrijkste driver om te reageren op een vacature is een aansprekende bedrijfscultuur en dus zorgt een (te) generieke omschrijving ervoor dat ze vacatures passeren.

Bedrijfscultuur essentieel voor succesvolle werving en retentie

Het employer branding onderzoek concludeert dat IT’ers – naast naamsbekendheid en imago – veel waarde hechten aan een duidelijke omschrijving van de bedrijfscultuur in vacatures. Het is voor het merendeel dé reden om juist wel of juist niet op een vacature te reageren; nog belangrijker dan een hoger dan marktconform salaris of flexibiliteit in werkplek of -tijden. Techneuten zoeken op de bedrijfswebsite specifiek naar informatie over de werkcultuur. Nog liever zien zij testimonials van toekomstige collega’s. Authenticiteit is hierbij essentieel. De bedrijfscultuur is niet alleen belangrijk voor het aantal sollicitanten; het is ook de belangrijkste reden voor ontevredenheid en verloop.

IT’ers gaan voor flexibele werktijden en thuiswerken

Andere doorslaggevende factoren voor IT’ers om te reageren op een vacature zijn een betrouwbare, stabiele werkgever en een vast contract. De werkplekveranderingen tijdens de covidperiode zijn voor IT’ers een blijvertje: thuiswerken wordt aangemerkt als belangrijkere arbeidsvoorwaarde dan een bovengemiddeld goed salaris. Dat betekent echter niet dat ze graag solitair werken. Zo geeft 86% aan dat ze de cultuur en sfeer op het werk belangrijk of zelfs zeer belangrijk vinden en het beste gedijen in een werkomgeving met veel eigen inbreng. Vrijheid is daarbij cruciaal: de meeste techneuten willen volledig flexibel zijn in werktijden, waarbij ze de mogelijkheid hebben om iedere dag anders in te delen en ook in de avond te werken.

Employer branding maakt het verschil in de war on talent

IT’ers willen geen generieke ‘werken bij’-pagina’s zien over wát de organisatie doet, maar willen vooral geënthousiasmeerd worden over wíe de organisatie is. De noodzaak om te investeren in uitdragen waar je als werkgever voor staat, wordt hiermee nog eens bevestigd. Dimphy van Heusden, CEOwner DNA \ LTB: “Opvallend is dat werving en retentie steeds meer om menselijke factoren gaat dan om financiële factoren en sociale status. IT-bedrijven kunnen het verschil maken in de war on talent als zij snel en adequaat op deze trends inspelen. Employer branding is een nieuw gebied voor de meeste HR-professionals. Het kan daarom verstandig zijn om specialistische ondersteuning van een extern bureau in te schakelen. Eén ding is zeker: voor een sterke employer branding zal een samenwerking tussen HR en marketing noodzakelijk zijn.”

IT-Employer Branding barometer

Het onderzoek is verricht door Marketing Insights van IT-marketingbureau DNA \ LTB. Vanuit deze expertise doet DNA \ LTB ieder kwartaal onderzoek naar actuele marketinggerelateerde vraagstukken binnen de IT. In eerdere onderzoeken stond het bereiken en engagen van de IT-doelgroep centraal, waarbij verschillende rapporten zijn uitgebracht over CIO’s, IT-managers en IT-techneuten. Met de huidige stand van zaken in de arbeidsmarkt, biedt employer branding IT-organisaties veel kansen en dat leidde tot dit uitgebreide onderzoek. Het gehele onderzoeksrapport kun je hier downloaden.