DNA LTB Marketing Insights doet continu marktonderzoek onder de IT-doelgroep (CIO’s, CTO’s, IT-managers en IT-techneuten), met als als doel om onderzoeksgedreven content en campagnes te ontwikkelen, en zo als organisatie te blijven innoveren in strategische kennis, klantgerichtheid en succes te behalen met IT-marketing

Het belang van marktonderzoek doen

Om je IT-doelgroep en stakeholders te bereiken, moet je als IT-marketeer doorgronden wie je doelgroep is, waar ze te vinden zijn, welk soort content ze tot zich nemen, en hoe je ze het beste kunt benaderen. Aansluiting vinden bij jouw doelgroep, is de taal spreken van je doelgroep. Weten waar ze mee worstelen, wat hun pijnpunten of drempels zijn, hun verlangens, en met welke oplossingen ze geholpen zijn. Daarom is onderzoek van de doelgroep en stakeholders de basis van al onze activiteiten.

huisstijl ontwikkeling voor IT-bedrijven

Daarnaast zorgen we er met Marketing Insights voor dat onze kennis over IT-marketing en de IT-branche altijd up-to-date is, en blijft. Daardoor creëren we echte kwaliteitscontent met de focus op kennisdelen en thought leadership, en fungeren we ook als strategisch sparringpartner voor IT- en softwarebedrijven.

Wat doet Marketing Insights?

Marketing Insights richt zich op het uitvoeren van structurele klantinterviews en marktonderzoek, en het lanceren van een jaarlijkse IT-marketing barometer met inzichten over het bereiken en engagen van IT-beslissers. We onderzoeken de laatste ontwikkelingen en best practices, en hoe we dit kunnen vertalen naar kansen en plannen. Denk aan onderwerpen als: Wat wil een CIO lezen? Zijn techies te porren voor gamification? En moeten we weer evenementen gaan doen?

Daarnaast zorgen we ervoor dat de kennis vanuit Marketing Insights zowel binnen als buiten onze organisatie voortdurend wordt gedeeld. En deze niet blijft hangen op de senior posities. In het verleden werkte het bij bureaus wel eens zo, dat er een klant binnen werdgehaald door de kennis van een ervaren senior, en vervolgens de contactpersoon een junior was, en inhoudelijk niet op de hoogte. Dat willen we niet bij DNA LTB. Een bureau is zo goed als de laag die in de operatie zit, dus alle DNA’ers zijn experts op IT-marketinggebied.

Waardepropositie ontwikkeling voor IT-bedrijven

Hoe draagt marktonderzoek bij aan de deskundigheid van DNA LTB?

Wij geloven dat IT-marketing nog veel kan leren van consumentenmarketing. Zakelijke beslissingsnemers zijn immers gewoon mensen én consumenten. Ook zij worden bij het nemen van een beslissing, zonder het te weten, sterk geleid door de emoties die ze voelen bij een merk, product of bedrijf. Daarom zijn brand metrics, zoals merkbekendheid, -voorkeur, -sentiment en -associaties belangrijke KPI’s die een directe correlatie hebben met leadgeneratie en vooral conversie.

Als jouw IT-doelgroep je merk niet kent of er negatieve associaties bij heeft, zal een leadgeneratiecampagne niet optimaal werken. Het is daarom van belang je niet blind te staren op leadgeneratie en eerst te checken of de basis van je merk en product wel in orde is. In IT-marketing wordt het meten van je merk, de positionering en of deze aansluit op de behoefte van de klant, nog weleens vergeten. Hier kan dus nog veel gewonnen worden en dat is waar wij bij DNA LTB onze klanten in begeleiden.

storytelling voor IT-bedrijven

Wat is de toegevoegde waarde van marketonderzoek door DNA LTB?

We zijn niet het bureau dat ‘slechts’ uitvoert wat er gevraagd wordt. Wij zijn een kennispartner voor onze klanten en een strategische sparringpartner. Wij kennen de markt van IT- en softwarebedrijven als geen ander en daar zit onze toegevoegde waarde. Wij zijn de experts voor de marketingmanager en CMO die de markt willen verslaan. Onze kennis zetten we in om een transformatie in IT-marketing in gang te zetten.