Waarom je IT-content zou moeten voorzien van context en personalisatie?
Wil jij de resultaten van jouw IT-marketing campagnes met minimaal 10% verbeteren? Met deze quick wins lukt dat.
Onlangs verscheen voor de achtste keer de Nationale E-mail Benchmark van DDMA. Ieder jaar onderzoekt DDMA het succes van e-mailmarketing binnen e-mailend Nederland. De grootste vraag was natuurlijk of de AVG een grote impact heeft gehad op het effect van e-mails, zowel B2C als B2B. Het antwoord? Nauwelijks. Op één statistiek na: de Click Through Rate (CTR). De conclusie? We zijn als marketeers blijkbaar steeds beter in staat om interessante content te maken.
Maar hoe kunnen we de resultaten als het gaat om het openen van e-mails nog meer verbeteren? Het antwoord is simpel: context en personalisatie.
IT-content & personalisatie
Met de invoer van de AVG waren veel IT-bedrijven bang dat ze hun prospects niet meer konden bereiken. Er stonden immers enorm veel contacten in de database waarvan de herkomst niet helemaal duidelijk was, of waar in ieder geval geen vastgelegde toestemming van was voor het toesturen van commerciële e-mails. Voor veel bedrijven betekende dit minimaal een halvering van de database. Toen al concludeerden wij dat de AVG juist een kans is voor IT-bedrijven om effectiever aan IT-marketing te doen. Bedrijven konden via opt-in formulieren uitvragen in welke onderwerpen en content hun lezers precies behoefte hadden. Bovendien werd de database flink opgeschoond, waardoor deze uitsluitend gevuld is met mensen die interesse hebben in het bedrijf of de diensten en producten die deze te bieden heeft.
“Als je bestanden uitgedund zijn, dan ga je nog kritischer kijken naar hoe je nog relevanter kunt worden. Wat verstuur je naar klanten, wat willen ze wel of niet zien?” Boyke ten Broeke – Exact
(bron: DDMA – e-mail benchmark 2019)
Een perfecte basis dus om je IT-content te verdelen naar segmenten en deze alleen te sturen naar mensen waarvan je verwacht dat ze er behoefte aan hebben. Het onderzoek van DDMA toont daarnaast aan dat kleinere campagnes, gericht op segmenten, 10% effectiever zijn!
“Het is herkenbaar dat grotere mailings vaak minder goed presteren dan gepersonaliseerde en gesegmenteerde kleine campagnes. Grotere mailings zijn vaker bulk campagnes, dan zien we een duidelijk verschil in opens.” Veronique Bolk – Independer
(bron: DDMA – e-mail benchmark 2019)
Contextuele marketing
Als we aan deze segmenten, en de kennis van de contentbehoefte die dit segment heeft, nog meer informatie toevoegen, zoals de locatie waar de persoon zich bevindt, zijn persoonlijke wensen of zijn online gedrag, dan spreken we van contextual marketing. En daar is nog meer winst te behalen. Uit onderzoek van Adfo Groep is gebleken dat ruim 32% van de marketeers niet beschikt over meer dan een e-mailadres van zijn prospects en dus simpelweg niet aan segmentatie of contextuele marketing kán doen. Tijd dus om een systeem in te richten, waar informatie over klanten gestructureerd kan worden vastgelegd.
Gepersonaliseerde onderwerpregel
Een mooie aanvulling op contextuele IT-marketing is het personaliseren van de onderwerpregel. Want ook bij de toepassing hiervan is een stijging van 10% te zien als het gaat om het openen van je e-mails en een stijging van bijna 3% in de Click Through Rate (CTR). Ook wij ervaren deze stijging wanneer we personalisatie toevoegen aan e-mails. Met name de gepersonaliseerde onderwerpregel. Want hoe leuk is het om het idee te hebben dat de e-mail speciaal voor jou is! Ondanks deze overtuigende statistieken, maakt nog maar 8% van de bedrijven gebruik van de gepersonaliseerde onderwerpregel. Grote kans dat jij daartussen zit, nog een quick win dus ;-).
Marketing Automation
Je kunt nu het idee krijgen dat het onderverdelen van content naar segmenten en het toevoegen van personalisatie een enorm tijdrovende klus is. And that’s where marketing automation comes in. Als certified Hubspot partner weten wij dat bij marketing automation campagnes de resultaten hoger liggen dan bij e-mails binnen ‘standaard’ campagnes. De reden is dat marketing automation campagnes vaak zeer nauwkeurig getarget zijn en enkel worden verzonden op het moment dat er een, voor de ontvanger, relevante situatie is. Het is een respons op een actie die de ontvanger zelf heeft genomen. Het zogenoemde inbound marketing. Dit is een compleet andere benadering dan bij periodieke campagne e-mails die op dit moment vaak gebruikt worden door bedrijven.
Met marketing automation stuur je, dankzij personalisatie en segmentatie, de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon. Hierdoor is de kans dat iemand daadwerkelijk actie onderneemt groter.
Wil je meer effect halen uit IT-marketing?
\ Zet contextual marketing in
\ Investeer in een systeem dat informatie van prospects vast kan leggen
\ Maak gebruik van gepersonaliseerde onderwerpregels
\ Start met marketing automation
Wil je graag weten hoe je context, personalisatie en marketing automation kunt gaan toepassen binnen jouw IT-organisatie? Als gespecialiseerd IT-marketingbureau zijn wij jouw partner. Neem contact met ons op.