Zo schrijf je blogs voor je buyer persona.
Het belangrijkste bij het schrijven van een blog is om te weten wie je doelgroep is en wat ze bezighoudt, zodat je beter kunt informeren of vermaken met je content. Je ideale doelgroep is ook bekend als de buyer persona.
Wensen en behoeften
Als je een sterke buyer persona hebt gemaakt, heb je goed inzicht in de wensen en behoeften van je (potentiële) klanten. Dit komt goed van pas bij het brainstormen over mogelijke blog onderwerpen voor jouw bedrijf, product of dienst. Het geeft je een geweldig inzicht in content waar jouw doelgroep mogelijk naar op zoek is.
Elk bedrijf heeft meerdere persona’s, gemiddeld drie, en niet alle blogs die je schrijft zullen daarom betrekking hebben op iedere persona. Je kunt door het gebruik van long-tail keywords de gewenste doelgroep naar je toe trekken. Ook het selecteren van bepaalde kanalen zorgt ervoor dat je de juiste persona aantrekt.
Kruip in de huid van de lezer
Zodra je onderzoek hebt gedaan naar je persona’s, moet je weten hoe iedere persona communiceert. Gebruik hun taal en buzzwords. Om de juiste mensen te bereiken, moet je de juiste content te creëren, zodat ze weten dat je ze echt begrijpt. Dit betekent dus ook het gebruik van termen en taal die zij zelf gebruiken.
Gebruik gastbloggers
Laten we eerlijk zijn: bedrijven worden, net als mensen, beoordeeld op met wie ze omgaan. Wees daarom niet bang om af en toe gastblog te posten. Samenwerken met andere bedrijven of personen die soortgelijke persona’s hebben, helpen je een positie te krijgen binnen je gewenste doelgroep. Bovendien bespaart het je een heleboel tijd als je samenwerkt met anderen.
Als je eenmaal weet wie je doelgroep is en wat ze bezighoudt, ben je in staat om content te creëren, die aansluit op de behoefte. Moraal van deze blog: schrijf nooit content zonder gebruik te maken van je buyer persona. Maak een overzicht van alle onderwerpen die ze bezighouden en verspreid deze content zorgvuldig.
Hulp nodig bij het opstellen van een buyer persona? Download onze template en ga zelf aan de slag of neem contact met ons op voor het organiseren van een buyer persona sessie.