Praktische tips om sales en IT-marketing op elkaar af te stemmen
Zo realiseer jij Smarketing binnen je organisatie.
Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Ze wijzen naar elkaar als het gaat om het genereren van leads (Marketing levert altijd te weinig) en het realiseren van sales (Sales volgt niet goed op). Toch is het erg belangrijk om sales en marketingactiviteiten op elkaar af te stemmen: het zogenoemde ‘Smarketing’. Wil jij sales en marketing op één lijn krijgen? Hierbij een aantal tips.
Organiseer Smarketing bijeenkomsten
Om sales succesvol te ondersteunen, is het van groot belang om vanaf het begin processen, middelen en best practices te delen. Gebruik deze tijd om elkaar te leren kennen en deel hoe marketing het verkoopteam zal ondersteunen. Als je een groot aantal sales medewerkers hebt, start je een maandelijkse vergadering om deze verwachtingen te bepalen en eventuele vragen van nieuwe mensen te beantwoorden. Bijvoorbeeld:
Sluit aan bij wekelijkse sales meetings
Het bijwonen van wekelijkse sales meetings geeft marketeers inzicht in de targets en doelen van sales, en de benodigde ondersteuning. Vertel over de campagnes, content en aanbiedingen die marketing die week promoot. Vraag ook naar ideeën en aanbevelingen voor jouw toekomstige content, campagnes en blogberichten.
Organiseer maandelijkse IT-marketing meetings met sales
Marketing- en salesmanagers zouden maandelijks samen moeten komen om de resultaten te analyseren en hun SLA te evalueren. Belangrijke meetwaarden om te delen zijn lead generation, MQL’s, percentage leads dat bewerkt is en lead-to-customer conversieratio.
Woon samen evenementen bij
Of het nu gaat om een netwerkbijeenkomst, een happy hourop kantoor of een georganiseerde conferentie – breng tijd door in een informele setting. Het bijwonen van een evenement bied je een unieke gelegenheid om jouw verkoopafdeling te leren kennen buiten de traditionele werkomgeving.
Maak een e-mailalias voor het team
Maak een e-mailalias die wordt verzonden naar zowel de sales- als marketingteams. Gebruik dit strategisch om belangrijke informatie in beide richtingen te delen.
Zorg voor een proces voor het maken van content
Sales mensen praten de hele tijd met potentiële klanten en weten wat hen enthousiast maakt over jouw bedrijf. Het probleem is dat ze vaak geen tijd hebben om deze feedback op te schrijven. Overleg met je sales collega hoe je daarbij kan helpen. Zorg ervoor dat je een proces ontwikkelt om deze content te verzamelen. Bijvoorbeeld:
Houd brainstormsessies tijdens wekelijkse vergaderingen
Voer een brainstormsessie van vijf minuten tijdens een salesbijeenkomst om te vragen welke content zij nodig hebben om meer leads aan te trekken of willen delen met potentiële klanten.
Gebruik een gedeeld Google-document om ideeën en referenties te verzamelen
Een gedeeld Google-spreadsheet waarin Sales ideeën of bepaalde verwijzingen voor het maken van content kan toevoegen.
Deel IT-marketingcampagnes met sales
Marketeers promoten voortdurend nieuwe aanbiedingen en content, dus is het belangrijk om het verkoopteam op de hoogte te houden van deze marketingcampagnes, zodat ze weten wat hun leads zien en waarover ze in gesprek zouden willen komen.
Hier zijn de basisstappen voor het coördineren van jouw campagnes met sales:
Voeg je IT-campagne toe aan een gedeelde agenda
Bouw een (Google)agenda en voeg de datum en tijd van aanvang van de campagne toe (dit kan een e-mail, webinar of sociale-mediacampagne zijn), samen met de URL, de belangrijkste punten en een beschrijving van het aanbod. Zorg ervoor dat je jouw verkoopteam uitnodigt om deze agenda te bekijken, zodat ze deze in hun persoonlijke accounts kunnen zien.
E-mail het aanbod naar de sales afdeling
Nadat je campagne online is gegaan en je leads krijgt, moet je het verkoopteam een e-mail sturen met de volgende informatie:
Bespreekpunten
Benoem twee tot drie punten uit de campagne. Stel dat Sales het aanbod niet heeft gelezen – welke belangrijke punten moeten ze kennen wanneer ze met prospects praten? Goede gesprekspunten zijn meestal: statistieken, zakelijke use cases of “how to”-adviezen.
Lead views
Zorg ervoor dat je de lijst met leads, die je campagnes genereert, toevoegt zodat Sales actie kan ondernemen. Als je een CRM hebt, kun je eenvoudig een overzicht genereren en deze met het verkoopteam delen.
Follow-up e-mailsjablonen
Ontwikkel een opvolgmail die Sales kan sturen. Campagnes zijn een geweldige manier om nieuwe leads te genereren en oude leads opnieuw aan te spreken. Stel e-mailsjablonen samen voor je verkoopteam om een gesprek te starten. Deze e-mail moet specifiek zijn over het aanbod en hoe jouw bedrijf kan helpen.
Help om de expertise van jouw sales onder de aandacht te brengen
Overweeg ghostwriting van een blog onder de naam van jouw Sales. Interview ze over het onderwerp en verander dat in een blogpost. Dit kan Sales helpen zijn geloofwaardigheid en bekendheid met zijn leads te vergroten. Als jouw Sales actief is op sociale media, moedig hen dan aan om de content van jouw bedrijf te delen. Je kunt zelfs sociale mediaberichten voor ze schrijven, dus alles wat ze moeten doen, is kopiëren en plakken op hun favoriete relevante netwerken. Ook de blog kunnen ze op hun eigen profiel publiceren.
Maak jezelf (of een andere marketeer) beschikbaar voor gesprekken
Bij gesprekken kun je heel behulpzaam zijn door het zakelijke gebruik van jouw product of dienst te illustreren. Zorg er dus voor dat je elke week wat tijd vrijmaakt – vooral aan het einde van de maand en het kwartaal – om aanwezig te kunnen zijn bij gesprekken met prospects.
Luister naar sales gesprekken
Neem af en toe de tijd om mee te luisteren met de gesprekken die je sales collega’s hebben. Dit is een geweldige leerervaring die je helpt om ideeën op te doen voor het maken van toekomstige content en je leert hoe je een aantal van de follow-up e-mails van je campagne kunt opbouwen.
Optimaliseer de bedrijfspresentaties en demo’s
Sales is expert in het doen van bedrijfspresentaties en productdemo’s, maar soms zijn er specifieke gevallen waar ze mogelijk hulp bij nodig hebben. Vraag jouw team regelmatig of ze problemen hebben gehad met specifieke vragen tijdens hun gesprekken en pas de presentaties en demo’s daar eventueel op aan.
Organiseer sales resources op één locatie
Marketeers doen er alles aan om resources voor sales te creëren, zoals brochures, bedrijfsprofielen of presentaties, maar dit werk is totaal voor niets als Sales deze documenten niet kan vinden (en dus gebruiken).
Dus probeer alle resources voor ondersteuning van sales op één gedeelde plaats te houden waar Sales ze gemakkelijk kan openen, inzien en bewerken. Deze locatie is een geweldige plek om je campagnekalender, links naar relevante campagnes en specifieke content voor een markt of een persona te plaatsen.
Have fun in IT-marketing
Tot slot, het belangrijkste is om elkaar als mensen te leren kennen. Organiseer lunches, uitjes en vier successen. Dit helpt het vertrouwen tussen teamleden te vergroten en zorgt ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen om elkaar op te zoeken.
Meer weten? Download onze SMarketing guide