Wat is lead nurturing voor IT-marketing?
Over inbound marketing en marketing automation als onderdeel van IT-marketing hebben we de laatste tijd al het een en ander geschreven. Onderdeel van een goede inbound marketingstrategie is lead nurturing. Want het binnenhalen van leads is één ding, ze geïnteresseerd houden is een andere uitdaging.
Inbound marketing draait om het aantrekken van de juiste klanten. Dit doe je door relevante content voor ze te schrijven. Door je klanten op de juiste momenten van de juiste informatie te voorzien. Maar wat zijn de juiste momenten en wat is de juiste content? Daarover nadenken, dát is lead nurturing. Via lead nurturing lever jij je prospects content in een logische volgorde, waarin je ze langzaam beweegt van lead naar klant. Meestal doorloopt de klant de stadia in de volgende volgorde:
\ Awareness : de klant is zich nog niet (helemaal) bewust van zijn probleem
\ Consideration : de klant kent zijn probleem en zoekt naar een oplossing
\ Decision : de klant selecteert het bedrijf dat zijn probleem gaat oplossen
Niet iedere vorm van content is geschikt voor elke fase. Je wilt je potentiële klant eerst bewust maken van zijn probleem. Dat doe je niet door met de deur in huis te vallen en te ratelen over jouw geweldige product. In de awareness stage is een serie blogs met bijbehorende whitepaper de beste content.
Een case study over een klant, of een video met een succesverhaal kan ervoor zorgen dat de potentiële klant jouw bedrijf opneemt op zijn lijstje als ‘oplosser’ van zijn ‘probleem’. Om de klant over de streep te trekken bied je een webinar, trial versie of een persoonlijk gesprek aan.
Om je lead nurturing proces binnen IT-marketing eenvoudiger te maken, kun je dit automatiseren via een marketing automation tool. Er zijn verschillende tools die je daarvoor kunt gebruiken. Grote bedrijven maken gebruik van oplossingen als Eloqua en Marketo. Voor kleine en middelgrote bedrijven is Hubspot een perfecte oplossing.
Via marketing automation kun je, je raadt het al, het gehele marketingproces automatiseren. Van het uitsturen van social media berichten tot het opvolgen van downloads (lees: leads). Ieder bericht komt zo op een voor de klant logisch moment en beweegt hem rustig richting aankoop.
Klinkt dit interessant en wil je aan de slag? Wij zijn als gespecialiseerd IT-marketingbureau gecertificeerd partner van Hubspot en helpen je graag op weg!