Partner marketing

IT-manager wil weer naar fysieke events: maar dan wel tíj́dens werktijd

IT-managers staan te springen om weer naar fysieke evenementen te gaan. De belangrijkste barrière voor het bijwonen van een evenement is echter dat het plaatsvindt na werktijd. Evenementen voor deze doelgroep kun je dus maar het beste ruim binnen kantooruren organiseren. Daarnaast is een interessant programma meer van waarde dan het netwerkaspect voor IT-managers. Dit en meer blijkt uit onderzoek onder 125 IT-managers in opdracht van Marketing Insights van marketingbureau DNA \ LTB.

Het doel van de IT-en techmarketing barometer: IT-managers is inzicht geven in het bereiken en overtuigen van de IT-management doelgroep. We geven een sneak preview van de uitkomsten.

IT-managers ervaren content gap

Uit het onderzoek komt naar voren dat de marketingmiddelen die de meeste aandacht trekken, nieuwsbrieven en fysieke evenementen zijn. IT-managers laten zich liever informeren door presentaties op fysieke evenementen dan door webinars, podcasts en whitepapers. Voorwaarden om te gaan zijn dat het evenement tijdens werktijd plaatsvindt en dat het een inhoudelijk programma met boeiende sprekers heeft. Qua contentbehoeften laat het onderzoek ook interessante conclusies zien. Zo benoemen IT-managers cybersecurity en legacy systemen als belangrijke uitdagingen, maar vinden ze de content daarover vaak weinig vernieuwend.

Onbekende IT-partij heeft weinig succes

Een andere interessante bevinding is de grote impact die negatieve merkassociaties kunnen hebben op potentiële zakenrelaties. 81% van de IT-managers is huiverig in het reageren op contactverzoeken wanneer zij niet eerder van deze partij hebben gehoord. Merkbekendheid weegt voor de meerderheid van de IT-managers dus sterk mee in de keuze voor een IT-partij.

IT- en techmarketing barometer: IT-managers

Het onderzoek is uitgevoerd door Marketing Insights van marketingbureau DNA \ LTB. Eerder deden zij al onderzoek naar de IT-doelgroep in het algemeen, en CIO’s en CTO’s. Deze nieuwe extensie, gericht op IT-managers, maakt een verdiepingsslag op een doelgroep die lastig te bereiken is, maar zeker niet gemist mag worden in de marktbewerking aangezien zij in belangrijke mate onderdeel zijn van de Decision Making Unit voor IT-vraagstukken. Sabine Blom, Head of Marketing Insights: “Ik geloof heilig dat kennis de sleutel tot succesvolle marketing is. Zonder kennis doe je maar wat, zonder te weten waarom en wat het effect is. Deze extensie van de IT-en techmarketing barometer geeft weer ongelooflijk veel inzicht in een belangrijke doelgroep: de IT-managers. Wie zijn deze mensen? Hoe ziet hun mediaconsumptie eruit? Wat is de juiste manier om ze te bereiken en aan te spreken en wat is juist niet effectief?” Dit alles kun je lezen in het uitgebreide onderzoeksrapport.