Lees dit voordat je start met contentmarketing

Wie schrijft die blijft.

De start van een nieuw project is altijd spannend. Het is dan ook niet meer dan normaal dat je meteen aan de slag wilt gaan. Maar toch is het handig om even een stapje terug te nemen en eerst na te denken over nieuwe content ideeën en deze op te schrijven.

Halsoverkop content creëren staat de effectiviteit van je campagne in de weg. Een huis dat is gebouwd op zand zal zonder een goede fundering instorten, dat geldt ook voor een content campagne. Het verfijnen van je strategie is niet alleen tijdbesparend op langer termijn, maar het vergroot ook je kansen op succes.

Uit de laatste benchmarkingstudie van het Content Marketing Instituut ’s (CMI’s), is gebleken dat 62% van de ‘meest succesvolle’ content marketeers een gedocumenteerde content strategie heeft, vergeleken met de 16% ‘minst succesvolle’ content marketeers. Dat betekent dus dat je bijna vier keer zoveel kans hebt op succes wanneer je een goede contentstrategie hebt.

Tevens zegt 72% van de marketeers, waarvan het succes verbeterd is in de afgelopen 12 maanden, dat de belangrijkste factor voor het vergroten van hun succes lag aan hun contentstrategie.

“Ons onderzoek heeft consequent vastgesteld dat een contentmarketingstrategie het enige is dat succesvolle contentmarketeers scheidt van hun minder succesvolle peers”, zegt Jodi Harris van de CMI.

“Zodra je over een gedocumenteerde strategie voor contentmarketing beschikt, zijn de inzichten van al je tactische beslissingen eenvoudiger te plannen en te beheren.”

De beste kans op succes voor je campagne is door tijd te nemen om een basis te leggen voordat je aan een nieuw content initiatief begint.

Een effectieve, gedocumenteerde contentstrategie koppelt je content aan duidelijke bedrijfsdoelstellingen, laat je zien waar jouw merk zich in het bredere content-landschap bevindt en helpt je de brandende problemen te identificeren waarvan jouw prospects ’s nachts wakker van liggen.

Wanneer je strategie is voltooid, ben je in een veel betere positie om ervoor te zorgen dat de content die je maakt, is afgestemd op de behoeften van jouw publiek. Je weet precies hoe je ervoor moet zorgen dat in elke fase van de marketingtrechter de juiste berichten jouw publiek bereikt, in de juiste formaten en via de juiste kanalen.

Kortom: een gedocumenteerde strategie voordat je content creëert, zal het makkelijker maken om je doelen te bereiken. Als je op dit moment al bezig bent met het schrijven van content, is het verstandig om een pauze in te lassen en je strategie te verfijnen. Hierdoor zullen je prestaties aanzienlijk verbeteren in de toekomst.

Maar voordat je van start gaat met het maken van je contentstrategie, vertellen we over wat een effectieve contentstrategie te bieden heeft.

Vaak zien B2B-marketeers niet de resultaten die ze zouden moeten halen uit hun content campagnes, omdat ze denken een sterke strategie te hebben, terwijl dat in feite niet zo is.

Waarom je publiek op de eerste plek moet komen.

De beste contentmarketeers volgen de ‘audience first’-aanpak. Ze beginnen met kijken wie hun publiek is en de uitdagingen waarmee hun klanten geconfronteerd worden. Vervolgens creëren ze op maat gemaakte nuttige, unieke en boeiende content, om te helpen bij die specifieke en veranderende behoeften.

Neem bijvoorbeeld ingenieursgigant GE. In 2008 huurde het bedrijf, bedrijfsjournalist Thomas Kellner in, om een online publicatie te lanceren waarvan verhalen worden verteld over de mensen en innovaties van GE.

Maar mensen lezen GE-rapporten over het algemeen niet omdat ze zich meer bewust willen worden van het GE-merk. Ze lezen het voor de content. Ze willen meer weten over geavanceerde technologieën van GE, die de grenzen van engineering en innovatie verleggen. Ze willen lezen hoe GE “het onmogelijke mogelijk maakt”.

Tegelijkertijd is het belangrijk om rekening te houden met de reis naar aankoop (buyer journey)  die jouw prospecs doorlopen en het aanpassen van je content voor iedere fase van deze reis in de marketingtrechter.

Iemand die nog nooit van jouw bedrijf heeft gehoord, zal met andere zaken bezig zijn dan een klant die op het punt staat een aankoop te doen. Daarom is het belangrijk een ‘audience first’-benadering te volgen wanneer je content maakt. Dat betekent dat je een gedocumenteerde strategie bijhoudt om inzicht te krijgen in de initiatieven voor jouw contentmarketing.Je kunt niet het maximale uit je contentstrategie halen als deze niet wordt opgeschreven.

Het is geen haalbare strategie als deze niet is gedocumenteerd..

Meer dan driekwart van de marketeers zegt een strategie te hebben voor hun contentmarketing. Maar als je een beetje dieper graaft, dan kom je er al snel achter dat het gaat om verbale strategieën.

De meeste marketeers vinden het onnodig om hun strategieën te documenteren. Ze hebben het toch al opgeslagen in hun geheugen. Is het geen tijdverspilling om het allemaal uit te schrijven?

Als je denkt dat je verbale content strategie succesvol is, dan is dat het teken dat je nog niet genoeg diepgang hebt om tactische beslissingen te nemen en je kansen op succes te maximaliseren. De inzichten die je krijgt tijdens het ontwikkelen van de contentstrategie, zijn veel te waardevol om alleen in je hoofd te bewaren.

Stel je voor, je hebt de taak gekregen om een nieuw content initiatief te ontwikkelen, dat elk kwartaal 250 gekwalificeerde leads genereert voor je verkoopteam. Je zou kunnen denken ‘dat klinkt als een eenvoudig doel’. Vervolgens publiceer je een reeks digitale rapporten, gebruikt de details van de ingevulde formulieren van iedereen die de rapporten heeft gedownload, om vervolgens spreadsheets te maken en daarna al die informatie aan het salesteam te overhandigen.

Maar hier worden de zaken gecompliceerd. Wie van je doelgroep heeft invloed op de bestedingen van hun bedrijf? En wie heeft op hun beurt weer invloed op hen? Welke onderwerpen zullen ze het meeste aanspreken? Hoe willen ze hun content consumeren? En op welke berichten reageren ze, in elke fase van de marketingtrechter?

Het fout beantwoorden van deze vragen, heeft fikse gevolgen op het vermogen van je marketing content om bedrijfsresultaten te stimuleren. Kortom: het ontwerpen van content campagnes op instinct is een groot risico.

Het documenteren van je strategie, is ook de enige manier om ervoor te zorgen dat deze consistent in de hele organisatie wordt toegepast. Deze uitdaging is met name van toepassing op grote bedrijven, waar nieuwe- en junior medewerkers de berichtgeving van het merk zonder de juiste begeleiding vaak verkeerd implementeren.

Bovendien is het essentieel om precies vast te leggen wat je wilt bereiken en hoe je dit gaat doen. Zo kun je het  budget voor jouw content initiatieven veiligstellen. Als je ooit problemen hebt gehad om een budget veilig te stellen of om ervoor te zorgen dat het verkoopteam jouw content gebruikt in de klantgesprekken, dan kan dit proces helpen.

Conclusie: de inzichten die je vergaart tijdens het ontwikkelen van je contentstrategie, zijn veel te waardevol om niet op papier te zetten.

De inzichten die je verkrijgt over je doelgroep en hun behoeften, zullen je helpen jouw publiek aan te trekken en je content te onderscheiden. Met het resultaat dat je bijna vier keer zoveel kans maakt om succesvolle campagnes te voeren door de juiste strategie.

Dus verspil geen seconde meer! Begin nu met het ontwikkelen van je contentstrategie.

Belangrijkste punten uit deze blog:

  • Je hebt bijna vier keer meer kans om succesvol te zijn, als je gebruik maakt van een contentstrategie. Hierbij moet je de juiste basis leggen voor het plannen van een nieuwe campagne om eenvoudiger je doelen te bereiken.
  • Gebruik de ‘audience first’-benadering. Overweeg wie je publiek is, vervolgens maak je nuttige content die is afgestemd op hun persoonlijke behoeften en help je hen de uitdagingen te overwinnen waarmee ze worden geconfronteerd.
  • Als het niet is gedocumenteerd, dan is het geen effectieve strategie. Verbale contentstrategieën bieden je niet genoeg inzicht om je tactische beslissingen te maken en je kansen op succes te maximaliseren.
DOWNLOAD GUIDE