Integrale aanpak van IT-marketing en IT-communicatie
Marketing en communicatie, het zijn begrippen niet meer te scheiden zijn. Vroeger was je óf marketeer, óf communicatiespecialist. Met de vlucht die content marketing heeft genomen, zijn marketing en communicatie steeds meer met elkaar verbonden. Waar vroeger allemaal diverse disciplines waren, is er nu een enorme overlap te zien tussen de werkvelden. Er wordt heus samen gewerkt! En dit om de beste (meetbare) resultaten te kunnen boeken.
De specialisten van nu bevinden zich dan ook meer op beide vlakken: op het snijvlak van zowel marketing als communicatie. IT-content, contentcuratie en storytelling zijn hierbij belangrijke begrippen. In deze tijd gaat het om relaties, vertrouwen en persoonlijke benadering. Dit kun je niet bereiken door je vast te houden aan je eigen werkveld. Dit kun je alleen bewerkstelligen door integratie van marketing & communicatie. Maar wat houdt dat precies in?
Communicatie én marketing
Beide disciplines hebben elkaar nodig en ze gaan dan ook veel meer samenwerken. Het belang van hoogwaardige IT-content creatie is voor beiden essentieel. Ook wordt er tegenwoordig in het vak communicatie steeds meer gekeken naar data. Dit was vroeger vooral het gebied van marketing, maar vormt een steeds belangrijker onderdeel binnen PR-opdrachten.
Kortstondig en continue
Contentcreatie is misschien wel de belangrijkste vorm binnen zowel marketing als communicatie geworden. Het is zo belangrijk voor het creëren van thought leadership dat het een structureel onderdeel uit is gaan maken van de strategie. Er wordt nu dus goed gekeken hoe content een langdurige rol kan vervullen binnen de totale bedrijfsstrategie, in plaats van alleen op zichzelf staande content.
Zowel offline als online
PR was vroeger vooral een offline mediamiddel. Tegenwoordig vindt dit ook online plaats. De meeste bedrijven hanteren een geïntegreerde online en offline marketingstrategie.
Intern en extern
Vroeger werden er separate strategieën opgesteld voor intern en extern. Tegenwoordig is het steeds belangrijker om deze twee werelden met elkaar te verbinden. Wees transparant en geloofwaardig naar zowel je interne als externe doelgroepen. Als ambassadeurs zijn de medewerkers net zo belangrijk als de externe influencers. Werknemers die trots zijn op hun werkgever en dat positieve gevoel uitdragen, kunnen dan ook fungeren als uiterst invloedrijke ambassadeurs.
Massa en Niche
Voor veel organisaties wordt contentcreatie niet langer beperkt tot hun eigen producten en diensten. Marktontwikkelingen en trends worden tegenwoordig over de hele breedte gedeeld. Maar de content is zeker niet altijd bedoeld voor de massa. Nichemarketing is zeer succesvol voor het behalen van thoughtleadership en hier liggen behoorlijke groeikansen.
Inzet oude en nieuwe middelen
Met de vele digitale snufjes zoals video, social media, robotisering en virtual reality is het natuurlijk niet zo dat de traditionele media niet meer werken. Het is aan de marketing en communicatiespecialisten om een goede balans te kiezen tussen nieuw en oud. Dit hangt uiteraard af van de vorm van de content en de doelstelling van de campagne.
Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een gedegen IT-marketing strategie? Neem dan even contact met ons op!