6 manieren om vernieuwende blogcontent van topkwaliteit te creëren voor IT-marketing
Blogs, blogs, blogs. Er zijn nog net geen popnummers over geschreven – maar dat het de gemoederen veel bezighoudt, staat buiten kijf en het is onmisbaar in IT-marketing. Blogs domineren het internet en dus kun je er als organisatie niet omheen. Een blog heeft namelijk het vermogen om mensen te informeren, te overtuigen en te activeren. Toch is het voor veel organisaties lastig om vernieuwende en kwalitatieve blogs te creëren. Daarom delen we 5 blogformats (+ 1 bonusoptie) voor IT-bedrijven die jouw organisatie een onderscheidend gezicht geven waardoor potentiële klanten écht een verbinding met je bedrijf zullen voelen.
Bloggen zou in elke contentstrategie in IT-marketing een vast onderdeel moeten zijn. Het zorgt niet alleen voor meer websiteverkeer en zichtbaarheid voor jouw producten en diensten, maar het helpt ook om vertrouwen en thought leadership op te bouwen. Als organisatie is bloggen een ideale marketingtactiek om jouw bedrijf online een boost te geven – en daarmee de bedrijfsgroei te ondersteunen.
Start de buyer journey met een blog
Aangezien de meeste B2B-beslissers het internet gebruiken om informatie te verzamelen voorafgaand aan aankoopbeslissingen, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je bedrijf in zoekopdrachten voorkomt en concurrenten overtreft. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat het merendeel van de zakelijke salesinteracties digitaal plaatsvindt en 44% van de zakelijke beslissers zelfs liever helemaal niet met sales praat. Tegelijkertijd concludeert Gartner dat meer dan de helft van de B2B-beslissers de kwalitatieve content die zij online vinden overweldigend vindt. Dat betekent dat het voor B2B-marketeers verantwoordelijk voor IT-marketing van groot belang is om content te creëren die niet slechts informeert, maar ook op onderscheidende wijze laat zien waar de organisatie voor staat. Zodat potentiële klanten jouw organisatie écht kunnen leren kennen.
You get a blog, you get a blog, and you get a blog
Sommige bedrijven denken dat bloggen niet geschikt voor ze is, omdat ze in een branche zitten die niet interessant is of omdat ze niet genoeg expertise beschikken om goede content te maken. Maar dat hoeft niet het geval te zijn. Sterker nog, ieder bedrijf heeft baat bij bloggen. Om je daarbij te helpen, hebben we vijf blogformats opgesteld waarmee je op vernieuwende wijze unieke blogcontent kunt creëren.
Bereik een betrokken publiek met doelgerichte blogformats in IT-marketing
1\ Standaard blog
Er is een reden waarom blogs al bijna twintig jaar voor allerlei doeleinden worden ingezet: omdat het werkt. Zo helpt het om je bedrijf te positioneren als expert in jouw vakgebied, het geeft persoonlijkheid aan een website (die er meestal erg zakelijk uitziet), het stelt je in staat om op een meer persoonlijk niveau te communiceren, bouwt vertrouwen op en verhoogt het verkeer naar je website. Genoeg redenen dus om deze klassieker mee te nemen in je IT-marketing contentstrategie.
2\ SEO-blog voor IT-bedrijven
Als je op zoek bent naar manieren om je zichtbaarheid op Google te vergroten, dan is dit blogformat iets voor jou. Door middel van een keyword analyse wordt achterhaald welke zoektermen het meest relevant zijn voor jouw bedrijf en welke het potentieel hebben om nieuwe klanten binnen te halen. Daarnaast wordt ook gekeken naar manieren om je Google-ranking te verbeteren door middel van linkbuilding. En dat is erg belangrijk in IT-marketing. Door het aantal hoogwaardige links naar je website te vergroten, vergroot je niet alleen je kansen om in de zoekresultaten te verschijnen, maar toon je ook jouw professionaliteit en expertise aan potentiële klanten.
3\ Opinieblog voor IT-bedrijven
In de B2B-wereld van vandaag is het niet genoeg om alleen een geweldig product of een geweldige dienst aan te bieden. Om te slagen, moet je ook op een dieper niveau met je klanten kunnen verbinden. Een manier om dit te doen is door jouw visie op een onderwerp en de daaraan gekoppelde waarden van je bedrijf te delen via een opinieblog. Door een standpunt in te nemen over de zaken die belangrijk zijn voor jouw klanten, laat je niet alleen jouw expertise zien, maar laat je ook zien dat je om meer geeft dan alleen om ‘verkopen’. In een wereld waar consumenten eindeloze keuzes hebben, kan zo’n verbinding het verschil zijn tussen iemand die zaken met je doet of kiest voor de concurrent.
4\ Opinieblog extra lang voor IT-bedrijven
Deze zogeheten monsterblogs bevatten minimaal 2000 woorden en zitten bomvol waardevolle informatie. Dit soort blogs nemen een kritisch standpunt in en gaan diep in op de materie, waarbij alles wordt ondersteund met gedegen onderzoek, data en betrouwbare bronnen. Vaak wordt zo’n blog ook verrijkt met relevante afbeeldingen en video’s. In een monsterblog kan je bovendien een hoop relevante zoektermen kwijt, waardoor je doorgaans veel meer (organische) bezoekers aantrekt dan met minder diepgaande blogs. En juist omdat er tegenwoordig onwijs veel content online te vinden is, scoren dit soort uitgebreide, diepgaande en extra lange blogs erg goed in het Google algoritme.
5\ Personal branding blog voor IT-bedrijven
In een personal branding blog ligt de focus op een specifiek perspectief van iemand binnen de organisatie – meestal die van de CEO. Je hebt immers een oneerlijk PR-voordeel: je CEO-titel. Bekijk bijvoorbeeld eens de blogs die wij schrijven voor Laurens van Reijen, CEO van LCL Data Centers.
Als CEO bekijk je trends over langere tijdsbestekken, wat een interessante invalshoek biedt op de organisatie. CEO-blogonderwerpen kunnen ook leiderschap omvatten, wat een brede aantrekkingskracht heeft op een groot publiek. Met een eigen blog kun je bijvoorbeeld ook verhalen over professionele groei, ambitie of ondernemersadvies delen. Dit zal je niet alleen helpen om jezelf te profileren als een expert en thought leader, maar het zal ook een positieve invloed hebben op je merk of bedrijf en meer geloofwaardigheid, klantbetrokkenheid en transparantie creëren,
(Bonus) 6\ Content recycling voor IT
Deze vijf blogformats zullen zonder meer ervoor zorgen dat je het aanbod van kwalitatieve content vergroot. Toch willen we ook een andere optie belichten. Eentje die minder tijd kost, maar net zo effectief kan zijn. De kans is namelijk groot dat je al goede, eerder gecreëerde content hebt, waarmee je met slechts een kleine opfrisbeurt weer de aandacht van potentiële klanten kunt pakken.
Daarom bieden wij de mogelijkheid om jouw content te recyclen. Hierbij zullen we 10 ‘oude’ contentstukken vernieuwen met actuele informatie en een pakkende invalshoek. Er wordt ook een social post in meegenomen en natuurlijk wordt zowel de copy als het design aangepakt. Zodat jouw organisatie achterover kan leunen, terwijl de contentmachine op wonderlijke wijze blijft produceren.
Hebben we je kunnen overtuigen?
Mooi zo. Dan hebben we een leuk weetje voor je: wij kunnen alles wat hierboven staat voor jou verwezenlijken! Als gespecialiseerd IT marketing bureau zorgen wij dat jij geweldige content hebt en wij kunnen doen waar we het beste in zijn. Neem contact met ons op voor meer informatie.