Marketing begint pas echt na het event
Bij veel bedrijven is het organiseren van evenementen een onderdeel van het marketingplan. Of kunnen we beter zeggen dat bij veel bedrijven evenementen onderdeel zijn van de jaarplanning? Want de marketing rondom het evenement wordt vaak vergeten. En toch bepaalt dat het succes!
Hoe zorg je er voor dat een bezoeker van je beursstand of evenement wordt omgezet naar een klant?
Veel marketeers zijn zo hard bezig met het neerzetten van een prachtig evenement, dat ze vergeten om de marketing goed neer te zetten.
Best wel vreemd eigenlijk, want het organiseren van een goed event kost veel tijd en geld. Waarom vergeten organisaties dan om vooraf een goed plan te bedenken?
Heb jij je marketingplan wel helemaal goed op orde?
Je wordt geleefd door de organisatorische elementen en je “vergeet” je bezig te houden met de ROI van het event. Sterker nog, vaak vergeten bedrijven zelfs de ROI vooraf te bepalen. Ze zijn verblind door het aantal inschrijvingen, zonder zich bewust bezig te houden met hoe deze bezoekers zullen worden omgezet van prospect naar klant. Jij als marketeer wordt dan ook vooral gestuurd op het aantal inschrijvingen.
Het is natuurlijk super als je een event organiseert dat binnen mum van tijd helemaal is uitverkocht. Maar kwaliteit is beter dan kwantiteit. Zorg er dus van tevoren voor dat je saleselementen integreert in je eventplanning. En vooral: doe de juiste dingen.
Zorg ervoor dat je interactie hebt met je bezoekers. De mogelijkheid om vooraf 1-op-1 gesprekken te kunnen plannen is daar een voorbeeld van. Je kunt sales helemaal op lijnen tijdens het evenement zoals jij dit wilt. Hoe zorgen jullie samen voor het hoogste rendement? Trigger je doelgroep op de juiste manier.
Verder is het van belang dat je na het event niet in de relax-modus komt. Juist de week na het event is belangrijk. Deel de juiste content met de juiste bezoekers en maak van te voren een plan wie wanneer de leads gaat opvolgen. Zoals je ziet, marketing en sales moeten samen optrekken om succesvol te zijn.
Het goed nadenken over je evenement kost tijd, maar het zal je erna veel opleveren. En dat was toch de bedoeling bij het organiseren van je evenement?
DNA LTB helpt je graag bij het optimaliseren van je evenement en het verhogen van je rendement. Onze evenement enthousiasts staan klaar om met je van gedachten te wisselen!
Volg onze bedrijfspagina voor de laatste trends op content, branding en tevreden klanten.